• Home
  • Forretningsområder
  • Mobile Device Management
    • Er du klar til MDM 2.0
    • XenMobile
    • XenMobile Sharepoint
    • XenMobile til iPhone & iPad
    • Mobil Workshop
    • Mobile Device Management
    • Sikkerhed til iPhone and iPad – Prøv gratis i 30 dage.
  • Sikkerhed
    • Kaspersky AntiVirus
    • WatchGuard firewalls
    • Mobil sikkerhedsløsning
  • Referencer
  • Om Mobile Advisor
    • Partner
    • Kontakt
    • Medarbejder
    • Karriere
  • Mobil Blog
Home » Mobil Blog » Telebranche uden gennemsigtighed og tillid

Telebranche uden gennemsigtighed og tillid

04/07/2011 Posted by steenjensen under Mobil Blog
No Comments

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde i midten af juni en undersøgelse om konkurrencen og forbrugerforholdene der under punkterne gennemsigtighed, tillid og klageforhold sender en samlet telebranche til tælling.

Allernederst i forbrugerindekset finder vi udbydere af tv-pakker/-kanaler, som efterfølges tæt af telefoniudbydere, pensionsselskaber, mobiludbydere, ejendomsmæglere og internetudbydere som i positiv retning efterfølges af El og energiudbydere.
Stof til eftertanke er vel at forbrugeren har større tillid til eks. forsikrings og brugtvognsbranchen – selv om de også scorer lavt. Det er derfor at Mobile advisor har en berettigelse i en televerden med manglende gennemsigtighed.

TDC der nok er en af de profiler, der trækker lidt ned i indekset, giver en række forklaringer omkring boksleje og kompleksitetsreducering af regninger og services, rammer ikke rigtigt spørgsmålet omkring de mange ugennemsigtige gebyrer og blandt andet ”op til” services, og lange svartider som branchen generelt bygger deres produkter og indtjening på.

En anden facet er at det er de 2 ældste og egentlig mest simple tjenester TDC har at udbyde, TV og telefoni, som får den hårdeste medfart. Hvor næsten 1,5 mio danske husholdninger betaler åger for TV-pakker iblandet 15-20 nabolandskanaler, de fleste af os alligevel ikke ser, eller de mange dobbeltkanaler fra blandt andet DR der stort set samsender i et væk, spædet op med folketingskanalen eller infokanalen, der generelt er enten gratis eller meget billige at indkøbe, men som TDC, via grund og mellempakker, lystigt opkræver mellem 100 til næsten 300kr. for.
Syntes faktisk det går lidt bedre på telefonifronten hvor TDC Fastnet Max, med fri telefoni til både fast og mobilnet koster 299kr. der jo til fulde modsvare Onfones 20 timers abonnement, hvis man altså ser bort fra de fri SMS og MMS eller den medfølgende 1,5 GB data. “banke på”, telefonsvarer og vis nummer tjenesterne følger også gratis med. Eneste ulempe er vel at det ville koste undertegnet over 36 km kabel til i omegnen af 85.000kr. inkl. diverse forstærkere og muffer hvis jeg skulle nyde godt af TDC Fastnet Max under Roskilde Festivalen.

Men nu skal det hele ikke gå ud over TDC, for det er jo branchen som helhed forbrugerene bedømmer (fordømmer) og det står sløjt til. Det kan da godt være, at det faktisk er som Jakob Willer fra Telekommunikationsindustrien siger, at det er “Den hårde konkurrence, den hurtige teknologiske udvikling og de mange tilbud gør det vanskeligt at overskue for mange forbrugere”.
Jeg har dog en tildens til at tro at eks. vis Onfone har/havde fat i den rigtige tråd. De simplificerede heftig ny teknologi og services, så forbrugerene faktisk forstod det, uden at fordumme forbrugerne i et væk som nogle af deres konkurrenter har haft tildens til. Der var ikke en masse unødvendig ekstra snak og design var i top orden, med div. Mindre mishaps. Der er sikkert blevet klaget over dem, fra en bunke forbrugere. Men når de store står i kø for at undsige opkomlingen, og bagefter går i totalt chock, når TDC køber dem. Fortæller det mere om én branche med tildens til manglende kreativitet, markedsindsigt og evne til at koble bindingen mellem kunde og teknik til kundens fordel.

Læs Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse om konkurrencen og forbrugerforholdene her

læs mere på www.ipadvisor.dk

Tags: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, onfone

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

« Video af Nokia Sea Ray prototype med WP7
Sikkerhed i Juni »
Kontakt os 71 99 31 07

Vedr Citrix kontakt

Kim Rene Jensen
Business manager
krj@mobileadvisor.dk

Mobil nyheder
  • Airtame – trådløs skærmdeling
  • Citrix XenMobile nye Enterprise Edition opgraderings Tool
  • Heartbleed er gen-genopstået i androidverden
  • Samsung på vej ind i – Det forbundne hjem
  • XenMobile & LG Gate
  • OMA Device Management tilbage i Windows Phone 8.1
© My CMS