• Home
  • Forretningsområder
  • Mobile Device Management
    • Er du klar til MDM 2.0
    • XenMobile
    • XenMobile Sharepoint
    • XenMobile til iPhone & iPad
    • Mobil Workshop
    • Mobile Device Management
    • Sikkerhed til iPhone and iPad – Prøv gratis i 30 dage.
  • Sikkerhed
    • Kaspersky AntiVirus
    • WatchGuard firewalls
    • Mobil sikkerhedsløsning
  • Referencer
  • Om Mobile Advisor
    • Partner
    • Kontakt
    • Medarbejder
    • Karriere
  • Mobil Blog
Home » Mobil Blog » Viasat taber sag om bindning ved Forbrugerklagenævnet

Viasat taber sag om bindning ved Forbrugerklagenævnet

10/11/2011 Posted by steenjensen under Mobil Blog
No Comments

Forbrugerklagenævnet nævnes i disse dage, i flere artikler, hvor de har afgjort en sag til kundens fordel, mod Viasat, omkring genstart af bindingsperiode ved tillægsabonnementer, uden tilsagn fra kunden.

Forbrugerklagenævnet har afgjort en sag til en kundes fordel, der indebærer at Viasat ikke må genstarte bindingsperiode uden tilsagn fra kunden ved bestilling af tillægsabonnement.
Sagen drejer sig om en forbruger, der blev telefonisk kontaktet af sin Viasat, der tilbød et tillægsabonnement på HD-kanaler i 12 måneder, hvoraf de første tre måneder var gratis. Forbrugeren takkede ja til tilbuddet.

Da forbrugeren kort tid efter ønskede at opsige sit fulde abonnement med tre måneders varsel – det vil sige både hoved- og tillægsabonnementet – meddelte Viasat, at opsigelsen af begge abonnementer tidligst kunne træde i kraft året efter. Viasat forklarede, at bindingsperioden på hovedabonnementet automatisk var blevet ændret til 12 måneder, da forbrugeren tegnede tillægsabonnementet.

Forbrugeren klagede til Viasat, fordi han ikke havde accepteret en ny bindingsperiode, da han tegnede et tillægsabonnement. Viasat afviste dog forbrugerens klage med, at tillægsabonnementet fulgte hovedabonnementet, og at der derfor var tale om en ny bindingsperiode.

Sagen endte i Forbrugerklagenævnet, som altså nu har givet forbrugeren ret i klagen.
”Forbrugerklagenævnet har vurderet, at tv-udbyderen ikke havde ret til at ændre bindingsperioden på hovedabonnementet til 12 måneder, blot fordi forbrugeren tegnede et nyt tillægsabonnement. Den nye bindingsperiode var derfor ugyldig, og da forbrugeren havde været kunde hos tv-udbyderen gennem flere år, kunne han opsige sit hovedabonnement med tre måneders varsel,” siger specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.

Et flertal i Forbrugerklagenævnet mente derudover, at det ikke fremgik tydeligt nok af aftalevilkårene, at tillægsabonnementet kun kunne bruges sammen med hovedabonnementet.
”Desuden fastslog flertallet i Forbrugerklagenævnet, at det generelt var uklart, hvor lang opsigelsesfristen var for begge abonnementer. Forbrugeren havde derfor ret til også at opsige tillægsabonnementet,” siger Henrik L. Sedenmark.

Kunden skal nu have skal have over 3.000 kroner tilbage – plus renter.

IP-Advisors mener:
Det er positivt at man om forbruger, til stadighed kan få beskyttelse ved Forbrugerklagenævnet mod markedsafdelinger, der har været lidt for hurtige i vendingen med abonnementsbetingelser, salgsmaterialer og kampagner. Hvad der stadig kan støde mig er vel, at det som teleforbruger ikke er muligt at blive bundet på abonnementet mere end 6 måneder, men er der en TV-boks indblandet i løsningen som den fra Viasat, er det helt okay at binde folk i 12 måneder.
I eksemplet er det HD kanaler, kunden har bestilt. Ergo ingen ændring i udstyr***. Og selve signalet er broadcastet alligevel. Så hvad er det der godtgør, andet end selve business casen, at Viasat og for den skyld andre TV-udbydere kan binde deres kunder mere end 6 måneder.

Opdatering i sagen.
***: Efter at have forsket lidt i sagen, mener vi at grundlaget for afgørelsen er en smule ændret i forhold til tidligere.
Vedrørende afgørelsen og det dertil omtalte tillægsabonnement på HD-kanaler i 12 måneder, har der været en HD-boks med i handlen, der lovliggør de 12 måneders binding.

Det ændrer dog ikke ved vores generelle holdning i IP-Advisor.
– At abonnementsbindinger ikke bør være mere end 6 måneder.
– At udbyderne generelt kunne være bedre til at sikre at forbrugerne forstår og anerkender de forskellige abonnements- og produktbetingelser, de godkender i forbindelse med et køb.

Men i lige denne her sag, er HD-boksen en vigtig komponent i aftalen, hvilket jeg så undrer mig over, at ingen af de skrevne artikler, vi så pænt referer til, tager hensyn til.

Kilde: digitalt.tv/Politiken/Forbrugerklagenævnet

læs mere på www.ipadvisor.dk

Tags: Forbrugerklagenævnet

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

« YouSee nye TV og Kanalnøgler D. 21. november 2011
Vores mobiler bliver angrebet »
Kontakt os 71 99 31 07

Vedr Citrix kontakt

Kim Rene Jensen
Business manager
krj@mobileadvisor.dk

Mobil nyheder
  • Airtame – trådløs skærmdeling
  • Citrix XenMobile nye Enterprise Edition opgraderings Tool
  • Heartbleed er gen-genopstået i androidverden
  • Samsung på vej ind i – Det forbundne hjem
  • XenMobile & LG Gate
  • OMA Device Management tilbage i Windows Phone 8.1
© My CMS